Tijdens de verkiezing van het mooiste beeld van Hilversum kwam een overduidelijke winnaar uit de stembus: de bronzen Erfgooier aan het ‘C&A-pleintje’. Op 26 maart 2024 werd de uitslag bekend gemaakt tijdens de ‘Avond van Albertus Perk’. Historicus Pieter Hoogenraad maakte een selectie van 70 kunstwerken in de openbare ruimte: “Het zijn er meer, maar er passen slechts 70 op het stembiljet”.
Het beeld erfgooier stamt uit 1997, maar het onderwerp is natuurlijk veel ouder. Hans Bayens maakte het in opdracht van de Hilversumse Lionsclub. In het boekje ‘Beeldschoon Hilversum’ staat: “Er is veel te zeggen en te lezen over de belangrijke rol die de zogenaamde erfgooiers door de eeuwen heen speelden.”
Organisator Hoogenraad: “Het is natuurlijk mooi dat het een historisch onderwerp gewonnen heeft. Bovendien is Hans Bayens de maker met de meeste beelden in Hilversum. Behalve de Erfgooier ook Bokspringende Jongens op de Bosdrift, de Cameraman in het MediaPark en Kind op pony in de Kerstraat.”
Hans Bayens staat ook in Wikipedia: geboren op 12 november 1924 – overleden in Amsterdam, 19 juli 2003 was een Nederlandse beeldhouwer en schilder en tekenaar.
Hij werd geboren in België als zoon van de Nederlandse kunstenaars Han Bayens en Elisabeth Polak. Hij deed zijn eindexamen aan het Barlaeus gymnasium in Amsterdam en studeerde vervolgens aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen (1946-1949). Hij studeerde bij onder meer bij Isidore Opsomer en beeldhouwer Henri Puvrez. Na zijn studie vertrekt hij naar Parijs. In 1952 keert Bayens terug naar Amsterdam om zich daar voorgoed te vestigen.
Bayens werkte als schilder in een impressionistische stijl. Hij maakte portretten van bekende Nederlanders als Willem Drees, Wim Kan, Maurits van Loon, Geert van Oorschot en Kees Verwey. Als beeldhouwer maakte hij een aantal bronzen beelden van Nederlandse auteurs als Multatuli, Nescio, Theo Thijssen, Betje Wolff en Aagje Deken. Hij wordt wel gerekend tot de groep van Onafhankelijke realisten.